31 Οκτωβρίου 2012




ΔΥΣΛΕΞΙΑ - ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Το παρακάτω βιντεάκι είναι πολύ κατατοπιστικό! Ευχαριστώ την φίλη και συνάδελφο Έλενα για την ιδέα της!
 
 

Σήμερα αποφάσισα να γράψω για τη δυσλεξία. Τη συναντάμε παντού γύρω μας, στα παιδιά μας, σε φίλους, γνωστούς, συναδέλφους. Οι περισσότεροι γονείς τρομάζουν στο άκουσμα "Το παιδί σας έχει δυσλεξία"! Η Δυσλεξία δεν είναι ένα "μικρόβιο" στον εγκέφαλο των παιδιών μας, ούτε αρρώστια, ούτε μπορεί να καταστεί εμπόδιο για την περαιτέρω εκπαίδευση του παιδιού, εφόσον γίνει έγκαιρη διάγνωση, κατάλληλη παρέμβαση και στοχευμένη διδασκαλία. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, αφού εντοπίσουν τις δυσκολίες του παιδιού θα πρέπει να δουλεύουν στοχευμένα και αποτελεσματικά πάνω στις δυσκολίες του παιδιού.

Τι είναι λοιπόν η Δυσλεξία;;
 
 Δυσλεξία ή Διαταραχή της Ανάγνωσης είναι η ειδική αδυναμία εκμάθησης της ανάγνωσης και δε σχετίζεται με τα συνηθισμένα πλαίσια της επίδοσης του μαθητή. Ο δυσλεξικός μαθητής έχει, κατά κανόνα φυσιολογική ή ακόμα και πάνω από τον μέσο όρο νοημοσύνη. Η δυσλεξία δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση. Εμφανίζεται στα αγόρια σε αναλογία συχνότερη, και μάλιστα 4 προς 1, σε σχέση με τα κορίτσια. Αν και σε ποσοστό 60%-80% η διάγνωση της Διαταραχής της Ανάγνωσης δίνεται σε αγόρια, είναι πιθανό η συχνότητα της να είναι ίδια στα δύο φύλα και η διαφορά αυτή να οφείλεται στο ότι τα αγόρια παραπέμπονται πιο συχνά για ψυχολογική εκτίμηση λόγω διασπαστικής συμπεριφοράς σε συνδυασμό με Διαταραχές της Μάθησης.
Η παρακάτω εικόνα δείχνει τις δυνατότητες και τις αδυναμίες των παιδιών με Δυσλεξία. Φαίνεται ότι είναι πολλές οι δυσκολίες όμως είναι εξίσου πολλές και οι ικανότητες αυτών των παιδιών, όπως είναι η δημιουργική λύση των προβλημάτων, η γρήγορη σκέψη, η κλίση στις τέχνες και τους υπολογιστές και πολλά άλλα.


Μύθοι:
 "Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες έχουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης". Συχνά παρατηρείται μία σύγχυση ανάμεσα στους όρους μαθησιακή δυσκολία και νοητική καθυστέρηση. Αυτό που ισχύει είναι το εξής: Για να χαρακτηριστεί κάποιος ως άτομο με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει υποχρεωτικά να έχει φυσιολογική νοημοσύνη. Δηλαδή να έχει κανονικό ή υψηλό δείκτη νοημοσύνης. Η κατανομή των δεικτών νοημοσύνης των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες είναι παρόμοια με αυτή των φυσιολογικών ατόμων. 
"Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες δεν μπορούν να μάθουν". Ανεξάρτητα από την ισχύ σχετικών φημών για συγκεκριμένες ιστορικές προσωπικότητες της επιστήμης και το αν είχαν ή όχι κάποια μορφή μαθησιακής δυσκολίας (πχ. Νεύτων, Αϊνστάιν) η παραπάνω διατύπωση σίγουρα αποτελεί μύθο. Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να μάθουν, μπορούν μάλιστα να φτάσουν και σε επίπεδο ακαδημαϊκών σπουδών. Η διαφορά τους είναι ότι μπορούν να μάθουν κυρίως μέσα από εναλλακτικές διδακτικές διαδικασίες, ανάλογα με το είδος μαθησιακής δυσκολίας που έχουν. Για παράδειγμα, ένας μαθητής με δυσκολίες στην κατανόηση του γραπτού λόγου μπορεί να μάθει μέσα από προφορικές διαδικασίες ή με τη χρήση εικόνων/αναπαραστάσεων (εικονογραφικές μεθόδους). 
"Οι μαθησιακές δυσκολίες θεραπεύονται". Πρόκειται για μύθο που προέρχεται από διάφορες κατά καιρούς προτεινόμενες "μεθόδους θεραπείας", από τις οποίες όμως δεν ξεχωρίζει κάποια για την ερευνητική της τεκμηρίωση. Προς το παρόν, η επιστημονική κοινότητα μάλλον συναινεί ότι οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν διαρκή και μόνιμη συνθήκη, την οποία το άτομο είναι δυνατόν να μάθει να χειρίζεται και ως εκ τούτου να μειώσει την επίδρασή της στη ζωή του.

Δυσκολίες στην ανάγνωση

Τα δυσλεκτικά άτομα πολλές φορές αντιμετωπίζουν πρόβλημα δυσκολίας ή ανικανότητας στο να αντιληφθούν τις ομοιότητες των αρχικών ήχων των λέξεων. Ενδέχεται π.χ. ένας δυσλεκτικός να μην αντιλαμβάνεται τον διπλό ήχο στο συμφωνικό σύμπλεγμα των λέξεων π.χ. "κλαίει", "βάλτος" και για αυτό να διαβάζει ή να γράφει "καίει", "βάτος". Συχνά η δυσλεξία εκδηλώνεται ως αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης φθόγγων, με αποτέλεσμα τα άτομα αυτά να δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν φθόγγους που μοιάζουν ηχητικά μεταξύ τους, όπως α-ο, ο-ου, ε-ι. Πρόβλημα μπορεί να παρουσιάζουν και με άλλους φθόγγους, όπως:
Β-Φ: βάρος - φάρος, φόβος - βαφή Δ-Θ: δάσος - Θάσος, δεσμός - θεσμός Σ-Ζ-Ξ: σώζω - συζήτηση - σύξευξη
Πρόσθετες δυσκολίες:
Αντιμεταθέτουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. πότρα αντί πόρτα)
Παραλείπουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. πόρι αντί ποτήρι)
Προσθέτουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. δορόμος αντί δρόμος)
Παρατονίζουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. σπιτί αντί σπίτι)
Ακρωτηριάζουν λέξεις (π.χ. τπζια αντί τραπέζια)
Διαβάζουν κατά πιθανότητα (π.χ. τραπέζι αντί τρέχω καθώς και οι δύο λέξεις ξεκινούν από τρ, ή βιβλίο αντί αναγνωστικό καθώς αν και πρόκειται για διαφορετικές ηχητικά λέξεις υπονοούν ομοειδές αντικείμενο)
Γράφουν με κατοπτρική γραφή (π.χ. Иίτνος αντί Ντίνος)
                   _______________________________________

Εφόσον ενδιαφέρεστε, τα παρακάτω βιβλία έχουν χρήσιμες πληροφορίες για τις δυσκολίες των μαθητών με δυσλεξία καθώς και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό:

 Να μην ξεχνάμε: Τα παιδιά με Δυσλεξία και Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες θα πρέπει πρώτα από όλα να τα επαινούμε για τις ικανότητές τους και τα επιτεύγματά τους και επειτα να συζητάμε για τις δυσκολίες τους! Το μπράβο λοιπόν θα πρέπει να μάθουμε να το λέμε συχνότερα στα παιδιά μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου